AlenaHanka OHanka SHanka ZJarmilaIntuiceLuckaMilasko Natty RomiRůženka
Jak se máme chovat k přátelům? . Tak, jak bychom chtěli, aby se oni chovali k nám.

Tanvaldská ozubnicová dráha

4. října 2012 v 21:39 | Holub |  Památky
Tanvaldská ozubnicová dráha spojuje přes obec Kořenov jizerskohorské město
Tanvald a krkonošské město Harrachov. Délka trati je 11,6 km.
Je jednou z posledních normálněrozchodných ozubnicových železnic v Evropě
a nejstrmější železnicí v Čechách. V roce 1992 Ministerstvo kultury České republiky
prohlásilo trať za kulturní památku.
Na této trati byl natáčen film Kalamita (režie Věra Chytilová).


Historie
Dráha byla postavena v roce 1902 se záměrem propojit stávající tratě
Liberec-Tanvald a Železný Brod-Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra-Kořenov
(Zackenbahn), neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem.
Úsek od Kořenova směrem do Pruska byl roku 1923 elektrizován.
Po druhé světové válce bylo pruské Slezsko obsazeno Polskem a přeshraniční provoz v úseku mezi dnešními stanicemi Kořenov a Harrachov (původně Strickerhäuser, polsky Tkacze) byl zastaven. Roku 1958 byla zastavena doprava i v českém úseku Tanvald - Kořenov. Po výměně území s Polskem (14. únoru 1959) byl provoz na české straně obnovan, a to až do Mýtin, přičleněných z Polska k českému městu Harrachov, do stanice Harrachov-Mýtiny
Roku 1962 bylo úseku Tanvald - Harrachov přiděleno samostatné číslo trati.
V květnu 2003 byla občanským sdružením Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald založena obecně prospěšná společnost Železniční společnost Tanvald, jejímž cílem je záchrana a ochrana železniční trati Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jejím cílem je zřízení železničního muzea v objektu bývalého kina na nádraží Kořenov a obnova areálu depa v této stanici, popularizace trati, zřízení naučné stezky "Krajem kořenovské zubačky", organizování příležitostných nostalgických jízd, zprovoznění a provozování parní ozubnicové lokomotivy a účast na obnovení úseku Harrachov - Sklářská Poruba Horní.
Po roce 2000 se s úsekem počítalo ve vlakotramvajovém projektu Regiotram Nisa.
Trať měla být prodloužena do centra Harrachova a v tomto
úseku měl mít charakter tramvaje. Česká vláda však v roce 2007 odmítla
projekt zařadit mezi projekty vhodné pro získání rozvojové dotace z EU.
Technické parametry
Ozubnicový systém: dvojitá Abtova ozubnice,
položená ve třech sekcích(vynětím ozubnicových výhýbek
v dopravně Dolní Polubný došlo k vytvoření třetí sekce),4744 m
Maximální sklon: 58 ‰ (český železniční rekord)
Převýšení: 235 metrů na 7 kilometrech, resp. 275 metrů na 11,6 kilometrech
Tunel mezi Dolním Polubným a Kořenovem, délka 932 metrů,
na stavbu použito 20 tun dynamitu
Viadukt u Zeleného údolí v Kořenově, výška 25 metrů
Jizerský viadukt u Kořenova
Nádraží Kořenov stojí na náspu vytvořeném z 800 000 kubických metrů zeminy.
Muzeum ozubnicové dráhy
Muzeum ozubnicové dráhy se nachází v budově bývalé železniční stanice Kořenov.
Expozice tohoto muzea je z větší části zaměřena na ozubnicovou trať
Tanvald - Kořenov, její pestrou ale často pohnutou historii,
zvláštnosti provozu a zde nasazovaná vozidla.
V menší míře se pak věnuje okolním železničním tratím,
včetně tratě Kořenov - Szklatska oreba.
V prostorách muzea je umístěno nejen množství textů a fotografií zabývajících se historií, současností a budoucností ozubnicové trati Tanvald - Kořenov
a navazující trati z Kořenova do Szklarské Poreby, ale také exponáty,
které se váží k této unikátní trati.
Mezi exponáty můžete shlédnout modely různých druhů ozubnici,
ozubnicové dvojkolí a jeho uožení a další technické zajímavosti.

Pár snímků z tohoto ne zrovna všedního druhu železnice.
Fotky a obrázky jsou čerpány hlavně z přílohy ''Zubaté koleje'' časopisu ČD pro Vás.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama