AlenaHanka OHanka SHanka ZJarmilaIntuiceLuckaMilasko Natty RomiRůženka
Jak se máme chovat k přátelům? . Tak, jak bychom chtěli, aby se oni chovali k nám.

Karlův most III.

23. října 2012 v 21:01 | Holub |  Památky
Karlův most (kolem roku 1606) nakreslil Filip Van Den Bosche

Historie
Ohlédnutí do historie Karlova mostu do doby, kdy císař Karel IV. položil základní kámen
pro stavbu Karlova mostu. Jak probíhala stavba mostu a k čemu následně sloužil most,
který byl součástí Královské cesty a jak se měnila doprava po mostě.

Základní kámen
Poté, co byl Juditin most, která spojoval Malou Stranu se Starým Městem pražským stržen
povodněmi, začaly probíhat rozsáhlé diskuze, které se týkaly stavby nového mostu.
Vybudování spojnice přes řeku Vltavu byla nevyhnutelné. Proto císař Karel IV. povolal významné
astrology, aby určili příhodné datum pro stavbu mostu. Císař dal na rady znalců, a sám
vlastnoručně položil základní kámen Karlova mostu dne. 9. 7 roku 1357, a to přesně
v pět hodin jednatřicet minut.


Historie stavby mostu
Stavbou nového kamenného mostu byl pověřen věhlasný stavitel té doby, Petr Parléř.
K dokončení stavby však došlo až čtyři roky po stavitelově smrti, tedy v roce 1402.
Po ukončení stavebních prací stál přes Vltavu most o délce pět set dvacet metrů a šířce
deset metrů. Most by nesen šestnácti mohutnými pilíři.

Později byl most na obou stranách osazen vysokými mostecký věžemi,
kterými jsou Staroměstská mostecká věž a Malostranské mostecké věže.

V letech 1683 - 1714 byly na zábradlí Karlova mostu instalovány sochy a sousoší významných
světců, pocházející od významných barokních sochařů.
Autoři děl jsou především Jan Brokoff, jeho syn Ferdinand Maxmilián Brokoff,
nebo rakouský sochař Matyáš Bernard Braun.
Karlův most a Malostranské mostecké věže (kolem roku 1835)

Důležitá dopravní tepna
Hlavním účelem mostu bylo především spojovat Staré Město s Malou Stranou.
V minulosti se také jednalo o významnou část Královské cesty, neboť Karlův most patřil mezi
významné úseky celé trasy. V roce 1723 bylo na mostě instalováno olejové osvětlení,
které bylo nahrazené v roce 1866 plynovým.

Přeprava po mostě byla zásadně pěší, ale v roce 1883 došlo k významnému zvratu,
neboť byla na Karlův most zavedena koňka (koněspřežná dráha). Po elektrifikaci dopravních
spojů došlo v roce 1905 k zavedení elektrického, tramvajového dopravního spojení.

Tramvaje zde jezdily pouze tři roky, neboť se zjistilo, že časté otřesy a celková provoz
výrazně ohrožují statiku mostu, proto byly prozatím nahrazeny autobusy. Ty však obě části
města spojovaly pouze rok, a po přerušení dopravy po městě začaly jezdit až v roce 1932.
Městská veřejná doprava po Karlově mostě skončila během druhé světové války,
a automobilový provoz byl zcela zakázán v roce 1965.
(Zdroj: cs.prague-pamatky)
Karlův most - pohled z ostrova Kampa
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Iva Iva | 23. října 2012 v 23:18 | Reagovat

Skutečně zajímavé články. Alespoń si doplníme a osvěžíme znalosti o této naší památce. Krásné fotky a rytiny.

2 otavinka otavinka | Web | 24. října 2012 v 6:18 | Reagovat

Taky o tomto skvostu přes Vltavu se dočteme v kníhách pověstí jak Aloise Jirácka, tak Václava Cibuly, ale nejkrásnější knížku napsal náš kunzhistorik František Dvořák. Mám ji i s osobním věnováním. Je dobře, žes to připomenula.

3 Natty Natty | Web | 25. října 2012 v 4:02 | Reagovat

Hezké ráno Hani, tak jsem početla historii a pustila si "Tancuj, tancuj" :-)...není nad lidovou tvořivost. Pěkný den.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama